torsdag, januari 10, 2008

Ett gott dags arbete

Sådärja. Nu tänker jag inte göra mer. Icke. Dricka te och äta en cereal bar är allt. För nu har jag arabetat rätt ihärdigt under hela dagen och lyckats samla ihop materialet. Jag har scannat tre databaser som finns allmänt tillgängliga för oss studenter och hittat alla propositioner (och skrivelser), rättsfall i HD och RegR, samt författningar (=noll) som innehåller ordet rättskälla i någon form. Jag har kopierat över det relevanta stycket, med hänvisning till var det kommer ifrån, för var och ett av dessa samt markerat var "rättskäll*" står med rött. Det blev en 60-tal förarbeten och en 30-tal domar. Det får räcka. Finns säkert mer i annan praxis eller andra skrivelser - men det finns inte för detta arbete. Jag använder mig av rättskälleläran för att begränsa och prioritera undersökningen av begreppet rättskälla helt enkelt. Imorgon ska jag gå igenom och läsa materialet för att analysera på vilket sätt det används. Jippi. Frågan är bara om jag ska utgå ifrån den, typ, modell som lagts fram i ett exjobb jag läst i min analys, eller hitta egna kriterier. OCH om jag skall begränsa materialet ytterligare, och då i tiden. Kanske inget äldre än från 70-talet? (Det hände rätt mkt då - inte bara plockat ur luften.) Får se. Imorgon är en annan dag och nu ska jag vila.

Inga kommentarer: