måndag, januari 21, 2008

Praktiska ting

Ok. Jag blev lite distraherad efter förra steget. Men jag skall strax nå fokus igen. Har ringt upp Kungsholms express angående flytten och mina försäkringsbolag angående, ja, försäkringarna. Min hemförsäkring är kirrad - reseförsäkringen gäller även om jag inte bor kvar och det är skönt. Med min olyksfallsförsäkring ser det värre ut.  Mina föräldrar tecknade en sjuk- och olycksfallsförsäkring för mig när jag var barn. Denna kunde jag behålla tills jag fyllde 25. Då kunde jag få vidareförsäkra mig utan krav på hälsokontroll, vilket var toppen och det gjorde jag (även om jag fick dåliga erfarenheter just då av bolaget). Nu skull jag kolla upp hur man gör med sin försäkrng om man ämnar vara bosatt utomlands i några år. Det borde väl gå att ha kvar den? Det verkar inte så. Och jag kan inte heller byta till utlandsförsäkringen från min nuvarande utan hälsokontroll. SÅ jag sitter lite i klistret. Men det värsta är att jag kanske blivit... lurad? När jag fick vidareförsäkringserbjudandet och läste igenom villkoren uppmärksammade jag inte (mitt fel visserligen) att den endast hette personskadeförsäkring. Det verkar som om jag endast varit försäkrad för olycksfall de senaste åren trots att jag trott att jag betalat en rejäl premie för mer än så. Vilket kanske inte heller var konstigt i och med hur erbjudandet formulerade sig. Faaaaaaan! Helvete. Men inget att oroa sig för just nu. Har annat som är viktigare och försäkringsfrågan aktualiserar sig ändå inte förrän i höst. Men piss!

Inga kommentarer: