onsdag, januari 23, 2008

Gamla intressen

Såg att min bekant, Tobias, skulle till Berlin och sökte information om arkitektur att beskåda där. Då väcktes minnen från min tid som arkitekturstudernade då jag inom ett år företog två resor till Berlin, båda fullsmockade med arkitekturskådning. Naturligtvis. Tobias och Ann-Sofie kom förbi på kvällen igår och jag lånade ut min lilla arkitekturguide, visade semesterfoton (mkt fasader) och tipsade om sån't jag trodde var sevärt. Lite kul att man iaf minns en del, visserligen bara nio år sedan, men det känns som en livstid nästan. :) Arkitektur är fortfarande jättekul - iaf när jag slipper arkitekterna.

Kom fram till att mkt sevärt finns kring Tiergarten vilket gör det möjligt att ta en promenad och se i ett svep. Nära de nordiska ambassaderna ligger dels Bauhausmuséet och Frei Ottos galna och hemtrevliga bostadshus. Längre öster ut kan man hitta Philarmonikan och nya Nationalgalleriet (Mies van der Rohe!). Nord väst finns en hel del sevärda lägenhetshus, bl a ett av Alvar Alto. Så det är iaf EN promenadsträcka som kan vara bra.

Inga kommentarer: