tisdag, januari 22, 2008

Band of Brothers

Jag fick låna miniserien Band of Brothers av Linda och Jonas och har nu sett igenom den på min fritid. Den var fruktansvärt bra, mycket gripande, mänsklig. Det är intressant med krigsporträtt som fokuserar sig på människorna: vad gick de igenom, hur förändrades de, vad kräver krig av folk på olika nivåer.  Jag har känt mig engagerad rör och illa berörd. Den är mer än sevärd, det är en sak som är säker. Dessutom lärde jag mig nya saker om andra världskriget, som jag iofs inte kan påstå jag har särskilt stor koll på. Detta innebar även att jag kommit till insikt om saker som hände mycket nära där jag bodde en gång i tiden. Bastonge ligger i det Belgiska gränslandet mot Luxembourg. Helt plötsligt inse jag att gravplatserna, amerikanska och tyska, jag besökt, är sista viloplats för många vars öde jag följt i serien. Av någon anledning blev det ännu mer verkligt då.

Inga kommentarer: