fredag, april 25, 2008

Språksvårigheter

Måste komma ihåg att slå upp matvaror jag inte kan på engelska i förväg INNAN jag cyklar och handlar. Skulle köpa havrekli (som jag knappt vet vad det är på svenska) och stod och valde mellan "Wheat Bran" och "Wheat Germ". Båda bestod av ngn del av vetekärnan och var nyttiga. Båda kunde användas till müsli. Chansade på germen, men väl hemma visade sig att det var branen jag bort köpa (jag hade inhandlat vetegroddar tydligen). Men nu har jag (förhoppningsvis) lär mig min läxa. Konstateras kan dock att vissa saker är MKT svårfunna här. Text soyakorv fanns ingenstans. Vegetarianer har inte samma urval av specialprodukter - däremot finns det mängder av hallalmat (t ex riktigt fina kycklingkorvar). Och örtsalt är ngt jag kommer att få specialbeställa hemifrån. En utlandssvensks våndor :).

Och nyss kan jag hittat en delhjälp i mina mathandlingsbesvär. När man behöver grova havregryn, sojakorv, Kalles Kaviar och annat smått och gått från fosterlandet.

Inga kommentarer: