tisdag, april 08, 2008

GI-månad

Det senaste året plus har jag inte känt mig hälsosam. Jag har inte haft ro att sköta om mig, jag har inte haft ro att träna eller varit frisk nog och jag har varit sjukligt stressad. Därför befinner jag mig i min högsta viktklass någonsin (urk) och är inte i världens bästa fysiska tillstånd. För att hantera detta ska jag: begränsa stressen (mkt har hänt för att hjälpa här bl a flytten), se till att röra mig (promenader och cykelturer i första hand, än så länge) och äta ordentligt. I vintras köpte jag två böcker om GI, en teoribok (har annat men ville ha just denna - jag VET redan att GI fungerar på många nivåer) och en kokbok. Kokboken var lite speciell, nämligen ett slag enmånadsprogram, den heter GI-månaden. I den finns helt enkelt 4 veckors förplanerade menyer för frukost, lunch och middag. Vi bestämde oss för att följa den nu i april och jag möblerar visserligen om lite och gör inte ny lunch var dag utan flera satster av en men annars är det den som är vår bibel just nu. Detta var en av anledningarna till att jag inte kände för att bara handla lunch inne på biblan idag (kostnaden är den andra). Det mesta är riktigt gott (annat likgiltigt) och dagens lunch var smaskig och OERHÖRT mättande (fullkornstortilla fyllde med bön- och köttfärsblandning med paprika, soltorkade tomater och minifraiche samt med guacamole (hemgjord!)). Skriver nog mer om hur dte varit - iaf när månaden nått sitt slut.

Inga kommentarer: