fredag, maj 09, 2008

Superga my love

Jag tycker väl inte jag är en farlig märkesnerd. Snarare tenderar jag att rygg från ljusiga och exponerade märkesvaror (när jag bestämde mig för att jag ville ha fårskinsstövlar internettade jag runt och hittade en betydligt billigare men likvärd variant av den haussad stöveln Ugg©). Men jag har dock lyckats bli beroende av en viss sko, en viss modell, ett visst märke. Jag började mindre medveten med att få en vit canvassko året jag tog studenten (1998, dvs 10 år sedan) producerad av Esprit. Våren 2001 lockades jag att byta ut denna (vid det här laget slina) sko mot en likande fast från Superga (en butik i Luxembourg hade alla möjliga versioner till ett bra pris, till vilken jag introducerats av min värdmor). Denna slets med hälsan, men inte ens skor av god kvalitet klarar såpass intensiv använding som den jag utsatte den för hur lnge som helst och sommaren 2004 förfärdes min f d "värdfar" över hur mina skor såg ut och jag fick medge att det var dags att köpa nya... Då lyckades jag, till våren, (välsingnade internet) hitta en outlet i italien där man (även MED frakt) kunde köpa skorna till ett rimligt pris (på Nilssons, det enda inköpsställe jag funnit i Sverige kostade de dubbelt så mkt). Dock måste jag erkänna att detta år var exeptionellt i fråga om hur välanvända de blev (jag hade dem nästan dagligen underder vår, sommar och tidig höst, äckligt men sant) så redan våren 2006 beställde jag nya (inför min Parisresa). Dum som jag var fick jag för mig att jag egentligen behövde en storlek mindre än jag haft de första två ggrna och tillbringade sista dagen i Paris med sådan värk i fötterna att jag tror jag anar (ANAR) hur det är att binda fötterna som man gjorde i Kina. Jag fick sälja vidare skorna till snälla Åsa och beställde nya, i rätt storlek (och utan att behöva betala frakt). Dessa har jag nu lika troget använt under bla en blöt karnevalshelg och fick nu lov att erkänna att de hade passerat bäst före datum (sulorna är nedslitna, jag har hål på ovansidan och hälen är helt nedsmulad) och faktiskt beställa nya. Igen. Från samma internet outlet eftesom de inte finns att finna i London och jag inte vill tillbringa min Romhelg med att jaga skor. Och idag anledde de (de är värsta snabba på outletten)! Jippi! Dock skall väl erkännas att bredvid varandra tycker jag nog mina slitna och använda skor är snyggare... men så brukar det också vara. och det lär ju inte dröja längre innan de nya får en viss patina. :)

Superga dä Superga dy
Trogna vännerNya vänner

Inga kommentarer: