onsdag, mars 28, 2007

Hallå domstol

Jag har nu avslutat min tredje dag på praktiken jag under en vecka skall göra på tingsrätt. Förutom att jag inte haft någon röst att tala om de senaste... TRE dagarna, ja och att jag går på paracetamol, så har det varit super. Det började med en guidad tur runt det nybyggda annexet där alla förhandlingssalar m m finns (och häktet) innan vi slängdes in i aktiviteten. Vi fick svara på några mejlförfrågningar från allmännheten (iaf skissa svar åt en av notarierna - jag hoppas för guds skull att han läste igenom texten innan han skickade iväg den) och klura på vissa frågor kring mål vi skulle få vara med på dagen efter - då särskilt påföljdsfrågan. Vi fick även sitta med på förberedelse för ett boende mål. Alla på tingsrätten är mycket trevliga och snälla mot oss. Det är även trevligt att träffa Gisela på daglig basis. Lite jobbigt att ta bussen 7.30 på morgonen, men det är iaf en behaglig resa så jag har haft det rätt skönt.

Under tisdagen fick vi sitta med på brottsmålsförhandlingar: rattfylla i annat land, våld mot tjänsteman och skadegörelse. Det är fruktansvärt intressant och lärorikt att följa processen, höra och se parterna LIVE, och sedan i anslutning få ta del av dom och vissa resonemang. Initilerna i rättsfallen har liksom blivit människor och man påminns om att det är viktiga uppgifter och att det är riktiga liv som påverkas. Dessutom klarnar en del saker från studierna upp - man har liksom fått illustrationer till olika frågor och problem. En snäll rådman skjussade mig till Lund den eftermiddagen efter avslutad förhandling (han skulle ändå hit) och jag fann till min glädje - mådde trots allt inte bra - att Legal English var inställt.

Idag har vi suttit med i ännu fler brottsmål. Fortfarande lika fascinerande och lärorikt. Vi har fått smaka på inställda förhandlingar pga avsaknad av tolk (var överraskning att det behövdes), av tilltalad som fått förhinder (laga eller inte återstår att se), folk med och utan försvarare (vi fick se Per Hellsvik in action) och tolkad förhandling sant häktningsförhandling. Vi får smaka på allt. Är supernöjd att jag hamnat på Tingsrätten. Jag känner mig illa till mods dock och kan inta annat än beundra de som arbetar med detta dagligen och bibehåller sin empati och samtidigt fattar de beslut som krävs av ämbetet med sunt förnuft och enligt lag. Är inte säker på att jag hade klarat det. Jag tycker synd om många och får en klump i halsen samtidigt som jag anser att lagen behövs och att man måste bli bestraffad för sina brott. Men brottslingar är inte enkelt onda människor - de är bara vanliga människor som gjort fel. Känns viktigt att ha med sig detta oavsett framtida karriärval.

Nu är det bara två dagar kvar. Tråkigt. Skall iofs bli skönt att slippa pendla. Cyckelavstånd är bra bättre.

Inga kommentarer: