söndag, januari 27, 2008

Helt i tiden

Jag satte mig för att läsa i en av de böcker om den amerikanska författningen som jag samlat på mig på biblioteket. Det finns ett begränsat antal så jag tog allt jag kunde finna och tänkte att man utvärdera medan man läser. Jag började med Evolution of the Constitution och tänkte att första och fjärde kapitlet om dess källor skulle kunna var användbara. Efter att ha läst en dryga sida kände jag mig misstänksam. Texten var nästan polemisk och handlade om det absurda i att försöka hitta källorna i Europa. Författningen var något helt amerikanskt. Visserligen överaskas jag inte av amerikansk nationalism vanligtvis, med det fanns ngt arkaiskt över sättet att uttrycka den. Så jag kollade utgiviningsåret. 1897. Det förklarar ett och annat. Fortsatte och läsa dock - man vet ju aldrig. Men tror inte jag kan använda mig av boken som beskriver hur man arbetade fram författningen så som "the anglo-saxon race" tenderade att göra. Tydligen är ska man sluta att leta ursprunget till innehållet i författningen i och med kolonialiseringen och stanna inom USA:s gränser. Så är det bara. Mycket underhållande dock. En klart tecken på hur ens nutid påverkar hur man läser dåtiden. Samma gäller ju för mig också, naturligtvis.

Inga kommentarer: