måndag, september 17, 2007

Trögt

På onsdag ska vi (min grupp) presentera ett litet project om religiösa rötter för domstol och domare. Det kunde låte enkelt. Men se, det var det inte. A) Det material vi fick som skall stå till grund för arbetet är svårapplicerbar - den känns endast ytligt relevant - vilket gjort oss förvirrade och försvårta vårt arbete. B) När vi väl bestämt ämnespunkter att ta upp, och fördelat dem imellan oss visar det sig, under dagen, att jag knappt hittar ngt material alls om detta. Förtvivlat läser jag och läser jag, letar och letar och far till sist tom in till biblioteket knappt en timme före stägningsdags (kl 20). Till slut hittar jag detta som får mig att känna att mitt misslyckande beror mindre på min inkompetens och dumhet än på otur. Det hjälper iaf lite.
Yet little has been written on the realtionship of Protestantism... to the development of legal institutions in the West. The fact that fundamental changes were introduced into European legal systems ...by people...strongly influenced by Lutheranism is usually mentioned in the professional literature only in passing, if at all.
Religious Foundations of Law in the West: An Historical Perspective, by Harold J. Berman
Journal of Law and Religion © 1983 Journal of Law and Religion, Inc.

Inga kommentarer: