måndag, februari 23, 2009

Den långa vandringen

Vakande relativt tidigt på lördagen och passade på att duscha innan det blev kö (inte stor riskt iofs med tanke på antalet badrum). Vi var ett par som vaknat runt smama tid och frukost var näst på agendan. Flingor, croissanter, pain au chocolat, jos, jordnötsmackor... Kunde inte vara annat än nöjd. Förmiddagen var rätt slö med lätta promenader runt gården i den lysande solen (det var rätt varmt hela helgen och just denna dag var strålande), gungande i en träduppspänd gunga, lite korocket och vila på filt i trädgården. Detta medan värdarna kompletterade inköpen lite.

Sedan var det dags för promenad till puben. Det vosade sig vara en rätt lång promenad längst en lite läskig väg, men solen sken och naturen var skön så det var svårt att klaga. Efetr 50 minuters promenad var vi framme på The Merry Herriman och vi kunde inmundiga vår publunch. För min del blev det lammlever med potatismos, gravy, lök och bacon samt sticky toffee pudding till efterrätt. Dricka - ginger beer och en GT. Man var bra mätt efter det, och mycket nöjd. Några av sällskapet tog den enda bilen tillbaks till stugorna och påbörjade middagsförberedelserna. Resten av oss begav oss ut på vandring igen. Vi hade fått instruktioner om en alternativ rutt hem GENOM landskapet och tänkte att det skulle gå bra. Det hade det gjort om inte kartläsaren gjort fel. Och det rätt tidigt. Det tog oss 2 timmar istället för knappt en, och då fick vi ändå gå mer än halva vägen längst med stora vägen som på vägen till puben. Men det gjorde inte så mkt (jag hade iaf gummistövlar) då solen lös på ett härligt sätt och naturen var vacker. Därför överlevde vi den ngt olaga vandringen över några fält, strapatsenöver gödselhögarna och korrsandet av ett par sankmarker. KAn dock säga att jag kände av promenaden dagen efter (spänner tydligen andra muskler när jag har gummistövkar på mig än annars).

Hemma igen anslöt jag mig till matlagningen och tillbringade ca en timme med att karamelisera rödlök i stora mängder och vara sällskaplig. Var även hjälte då jag återfann de försvunna schalottenlökarna. Jag hann byta om och fixa till mig innan det var dags för middagen. Det var trevligt och mycket gott (småpajer med karameliserad lök och smält chèvre, lax med crème fraichesås, poatissallad emd schalottenlök och lätt tillgade, vitlöksdrypade zuchini, samt hemlagad cheesecake med likaledes hemlagad blåbärssås).

Kvällen var övehuvudtaget trevlig, men tröttheten och en huvudvärk tog ut sin rätt hos mig och jag kom i säng strax före ett (några timma före de flesta andra),

Inga kommentarer: