fredag, december 19, 2008

Welcome to Stockholm

Vet inte om det beror på att jag är skadad av att bo utomlands för tillfället, eller om jag alltid skulle ha reagerat så, men två "upplevelser" igår på vägen från flygplatsen fick mig att rulla rejält på ögonen.

På arlanda express går ett meddelande ut i högtalarna som välkomnar oss till Stockholm och ger lite klämcheck information. Talaren visar sig vara Börje Salming. Ärligt talat: hur töntigt är det inte att ha ett sådnt meddelande på tåget? Som tur är förstås det inte av alla besökare. Eller så jovisst. Eftersom han sedan fortsätter på engelska! Nog måste det gå att producerat ett neutralt och enkelt och otöntigt välkomnstmeddelande utan att försöka en inhockey has-been?

Sedan detta som irriterar oss varje gång vi kommer till Sthlm: meddelandena på tunnelbanan på svenska OCH engelska. "Nästa station Slussen, byte till tunnelbanan mot Mörby Centreum..." OCH " Next Station Hötorget, with metro connection to Mörby Centrum..." (Fri tolkning) på bästa ansträngda brittiska (det sättet som "metro" uttalas är en ren parodi). Visst att svenska inte är ett världspråk, men ärligt talat behövs detta verkligen (tänk alla skyltar osv som finns och det faktum att de redan annonserat iaf nästa sation på ett sätt även icke-svensktalande förstår)?

Båda meddelandena blir bara pretantiösa och töntiga och man önskar att muteknappen fanns att tillgå.

5 kommentarer:

Lovisa sa...

Dissa inte Börje!! Vet du inte hur stor han är, och då menar jag inte bara fysiskt? ;)

Kristina sa...

Kan jag dissa Forsberg kan jag dissa Salming (som jag för övrigt "träffat" 1992/93 i Solna då han signerade en keps åt mig under en bandyturnering).

(Misstänkte starkt att du skulle kunna nappa på detta inlägg. Hehe. Och är dte inte värre när "stora" personer gör töntiga/dumma saker än andra? O:-))

Linda sa...

Jag måste hålla med Lovisa, trots att hon inte inser att fotboll är bättre än hockey. Man kan inte bara dissa Börje Salming! Han är ju kungen av cool!

Lovisa sa...

Heja Linda! Nobody puts Börje in a corner. Dessutom är det väl inte töntigt att hälsa välkommen, det är trevligt.

Kristina sa...

Ju tyngre de är dessto hårdare faller de. Är man kungen av cool borde man ha bättre omdömme. Det handlar inte om ATT välkomna till SThlm per se, utan att man plojar till det med honom och det sätt han gör det på. Alltså: jag dissar vidar utan problem.