söndag, februari 10, 2008

Litteratur anno 1642

Det har gått rätt bra hittills idag, även om jag har en herrans massa kvar att göra och räknar med att det blir en lång natt. Hittade den litteratur jag så desperat behövde igår när jag kom till biblioteket och kunde därigenom konsolidera mina källor. Däremot var det rätt jobbig läsning eftersom det är en juridisk text skriven mest på 1600-talsengelska (med i majoritet sådan jobbig nästan gotisk typsättning där man mest ser tjocka streck) blandat med latin (inte rent klassisk om jag får tro Lovisa :)) och s k law-french. Men jag lyckades ta till mig det mest nödvändiga och har jobbat mer eller mindre konstant sedan kl 9 imorse (lunchpaus och hemcykelresa undantaget). Kom på en ny metod (för mig) och gick igenom bok för bok och skrev in det fakta jag hittat där under de rubriker jag satt upp med fotnotsreferenser till VAR det kommer ifrån. Så allt so behöver göras är att dra ihop, omformulera och utveckla texten utan att samtidigt bläddra i böcker och titta på anteckningar. Jag kan skriva "fritt". Nu ska jag bara bestämma om jag skall skissera analysen innan jag fixar formuleringarna så att det jobbigaste är gjort innan jag blir grymmetrött... Alltså kvar att göra: analys (tänka och formulera), 1700-tal (habeas corpus & formulera snyggt), metod och material (skriva - bored gå lätt) och sedan läsa igenom... Ska få ihop en 5-6 sidor av det. Borde gå. Peppar, peppar. Men inte världens bästa planering. Igen. Dock, måste jag äta mat först. Annars blir det svårt.

Bilden är ett foto av en sida i Coke's Second Institutes of the Laws of England som jag läst. Klicka på bilden för att få se en större version, om en ngt suddig och skev.

Inga kommentarer: