torsdag, november 29, 2007

Javisst ja, USA ligger inte i EU

Jag är vanligtvis rätt praktisk och förutseende. Och i detta fallet har jag ju egentligen blivit farvarnad av att andra råkat ut för det. Men ändå blir jag lite lätt överaskad när avin för mitt USA-beställda smink anländer och det därpå är angivet att jag ska betala 115kr extra. Hmmm... Dte finns ingen specifikation på avin, så det är först efter lite letande på tullverkets hemsida som jag får kolla på vad kostnaden kan stå för. Det följnd egller alltså för inköp, som privatperson, via internet, för ländr utanför EU. Posten som har till uppgift att handlägga tullens äreden vid internetimport tar ut en avgift (tänka sig!) på 100kr för USA, 60kr för andra länder. Sedan tillkommer tullavgiften (som variera beroende på typ av vara) som är en procentsats på inköpet inkl fraktkostnader. Ligger det på under 3ookr verkar ingen avgift tas ut. Sedan tillkommer även MOMS enligt svenska mått på hela summan (postens avgifter är redan inkl moms). Där undrar jag om det är någon skillnad om moms eller liknande redan betalats i inköpslandet. Får lov att mejla tullen och affären om det. Jag borde insett detta tidigare naturligtvis. Men NU vet jag och kommer ta in det i beräkningen av framtida köp. Kan vara viktigt vid prisjämförelser. Och budgetering. Tröstar mig med att det ändå var rätt schysst pris för sminket. Trots allt.

För mer information: Tullverket, främst broschyren som är länkad till längst ned på sidan.

Inga kommentarer: