tisdag, september 11, 2007

Panik

Gick in på min internetbank i förmiddag bara för att kolla att allt stod rätt till. Och det var tur det. Jag hade nämligen gjort en miss. När jag spontant och hastigt skulle boka biljetter till London i fredags satte jag allt på mitt kreditkort för att slippa mecka med överföringar från sparkontot till konsumtionskontot (jag periodiserar vissa utlägg och betalar först med sparade medle för att varje månad betala tillbaks till mig själv). MEN vad jag inte riktigt tänkte på är att jag tidigare i veckan köpt en del resor på kortet OCH hade en obetald kreditskuld från augusti (som skulle betalas i slutet av september, med medel jag hade - mitt problem är inte att jag spendera pengar som inte finns utan annat). Jag var redan nästan upe i min kreditgräns när jag beställde de senaste biljetterna. Ajajaj. Snabbt ordnade jag för betalning av augustikrediten, skickade meddelande till seb för att förklara och försökte (och lyckades till slut) få tag på Sterling för att vara säker på att jag fortfarande hade en resa imorgon! Alldeles nyss fick jag besked: min kredit var övertrasserad men tack vare att jag ordnat betalning så skulle jag inte behöva betala någon avgift och resan fanns kvar där den skulle. Puh. Någon timmes panik där måste jag erkänna. Detta är en mkt bra påminnelse till att vara mer försiktig med kreditkortet (även om jag aldrig egentligen handlar på kredit - jag bara bider min tid) och att det ska bli rätt skönt att ge upp det till nyärsskiftet då det börjar kosta pengar.

Under tiden som jag väntade på besked och på att telefonköerna till Sterling skulle lugna ned sig så rensade jag avloppet till diskhon i köket. Imorse vill inte vattnet riktigt rinna ner. Det var skitäckligt i ordets dubbla bemärkelse - det luktade nämligen bajs av all beläggning och fastnade grejer. Tror inte det rensats tidgare... Men nu är det rent och ihopskruvat igen. Och nu är det dags att plugga. (Kanske var det en passande bestraffning för mitt slarv.)

Inga kommentarer: