måndag, augusti 16, 2010

Sverigebesök, babydusch & planeringsdag

Helgen har varit rätt trevlig annars. I fredags hade vi först föräldrautbildning. Vissa delar är riktigt användbara, andra mindre, men det beror väl på vad man har för 'erfarenhet'. Byta blöjor känns knappast som den största utmaningen - men inte desto mindre fick vi öva detta med dockor. Barnmorskan som leder utbildningen är iaf trevlig och jordnära (inte hippie) så det känns schysst. EN av huvudanledningarna att gå på den är också att lära känna lite folk som ska föda runt samma tid i samma område. Verkar vara många trevliga par så nu gäller bara att ta till vara på det.

Efer utbildningen fixade vi snabbt mat (Tai Pan - ovanligt bra, och det är ju alltid bra där) för att sedan ta emot Viktor med två vänner som tillbringat ett par dagar i London. Vi tog så en tur till The Grapes för äkta pubupplevelse, men vi hann inte vara där så länge då det var rätt sent.

På lördagen hade vi en hel del ärenden att avklara samt senare sociala aktiviteter. Vi kom upp tidigt för en lördag och begav oss ill Paddington för hemligt fototuppdrag. Väl avklarat åkte vi vidare till Marlyborne där vi besökte en cool antikmarknad på flera plan med en trevlig restaurang längst upp där vi passade på att käka lunch. Kan jag verkligen tänka mig att reprisera, även om vi inte hittade ett matbord. Vi hade ett sista stopp innan det var dags för den sociala delen av dagen: ett besök på Mothercarebutiken vid Marble Arch för att kolla alternativa barnsängar (t IKEA dvs) och inköpa present till nästa stopp. Det hela blev rätt stressigt, men vi fixade biffen. Resan till Chalk Farm var dock besvärlig då Northern Line inte gick som den skulle så vi fick åka längre än vi normalt behövt för att byta till den och sedan fick vi gå från Canden Town dit vi skulle. Då vi var ngt sena, det regnade och min ischiasnerv spökade rejält blev det lite jobbigt. Till slut kom jag då fram till Matt & Glorias nya hus där det var babydusch på G (dvs Baby Shower). Det är inte riktigt min kopp te, men det var trevligt och jag fick meget goda cupcakes från Hummingbird Bakery at käka och kunde snacka med Sarah samt med en söt liten treårig flicka som var så stolt över sina Spindelmanskor (heja!). Vår present, ett set för att gjuta av barnets hand/fot och rama in med foto, blev uppskattat, så dte var kul. Tyvärr var jag trött som satan och blev väldigt upprörd & provocerad av en av gästerna som var väldigt pushig ang det faktum att vi valt att inte ta reda på kön. Folk bukar vara nyfikna då det är rätt standard att man tar reda på det här, men samtalet brukar gå över med ev en fråga om varför (velmenad). Denna person vägrade dock släppa det och pushade massor. Varför skulle man inte vilja veta? Hur ska man veta vad man ska klä ungen i? (Det kvittar - "rosa för pojkar & blått för tjejer" sa jag halvt på skoj, halvt på allvar.) Stackarn om det är en pojke! Hur ska folk då veta vad det är för kön på barnet när man träffas? (Vad ska det göra för skillnad i folks bemötande, undrar jag?) Då jag insåg att jag inte riktigt mäktade hålla mig lugn och sansad fick jag lov att bryta och skylla på toabesök. Ärligt talat! Man har olika åsikter, det finns lika kultur när det gäller sådanthär, men varför tycker ngn det är ok att vara så inkräktande på vårt val? Morr! Förbannad, matt och hormoniell (det hjälpte liksom inte situationen) beslöt jag mig för att bege mig. Prmenerade nedåt mot tunnelbanan är jag vilade en stund på puben där killarna satt (det var trevligt!) innan jag begav mig hemåt för en lugn kväll framför TV:n och med en bok samt pizza till middag. Linus körde utekväll med dels James, dels Viktor o co.

Söndagen påbörjades med hemlagade amerikanska pannkakor. Ett snabbt besök av Viktor o co som lämnade sina grejer hos oss innan de begav sig ut på stan igen följde. Sedan tillbringade vi stora delar av dagen till att fixa saker samt sammanställa IKEAinköpslistan (på tisdag bär det av). Till middag blev det paella.

Inga kommentarer: