torsdag, oktober 01, 2009

Hur svårt ska det vara

Hade, tätt inpå varandra, två besvikelser/irritationsmoment idag. Jag fattar bara inte f´varfr folk kan vara så oprovocerat otervliga och ouppfostrade. Det behövs inte. Först killen i kassan på t-banestationen. Jag undrarde om man kunde göra ngt åt det faktum att mitt tunnelbanekort inte registretats ordetligt (vilkt innebär straffavgift). Jag frågade snällt & ödmjukt med utrymme för att jag förstod om det inte gick att göra ngt. Han suckade, surade, gav mig pengarna och läxade upp mig om att jag skulle logga in ordentligt i framtiden. Antingen gick det och fixa och då behövde han inte vara otrevlig (jag loggar ALLTID in annars, det är inte så att jag satt detta i system), eller så gick dte inte och då behövde han inte heller vara otrevlig. Strax darpå gick jag förbi ett gäng turister som stod och konfereade med kartor. Jag frågade om jag kunde hjälpa dem. De tvekade och visdae mig så ovilligt kartan. Jag förklarade var de var och vart de skulle (enligt anvisningarna jag fått) och jag fick knappt ngt tack till svar. Snarre en suck och en "duärkonstigblick". Varför? Kan säga att jag var rätt sur efter dte.Man behöver inte vara övervänlig och entusiastisk, bara enkel hövlighet räcker. Dte finns ingen anledning att vara otrevlig.

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Jag och Ribbing är helt på din sida. Kram!

Kristina sa...

Tack!