torsdag, maj 28, 2009

Betygkonvertering

Att söka jobb i ett land där man är rätt nog om vilka betyg matt fått på universitetet (iaf verkar dte så för de jobb jag kollar på) är rätt komplicerat när man inte läst i just dte landet. Här ska man helst ha minst en '2:1', gärna en '1st' för många jobb. Och inte bara ska man ha det, men ibland vill man att sökande skall säga vilket. Jag kan med rätts tor säkerhet säga att jag harmotsvarade minst 2:1, men om jag har en 1st vill jag kunna säga det (när detta efterfrågas). Jag har idag letat runt på nätet (inkl hsv.se) för att hitta ngn slags officiell konvertering, men icke. HAr mejlat hsv samt studievägledarna för säkehets skull. UNder tiden har jag försökt mig på att konvertera på egen hand. För en '1st' ska man tydliggen ha 70% eller med i sammantaget resultat (på tentor och uppstaser osv). För en '2:1' ska man ha mellan 60-70%. För att räkna ut ungefärligt har jag gjort på följande sätt:
  • Kollat ungefär var gränserna gått på mina tentor för AB, BA och B (= ca 80-83%, 66-67% och 50%).
  • Multiplicerat den understa %gränsen (alltså inte dne jag nödvändigtvis fått) med de antal högskolepoäng jag fick varje betyg i.
  • Adderat dessa produkter och delat dem med totala antalet högskolepoäng (dvs 270).
Jag tänker att jag på detta sätt fått ett medelvärde på mina tentaresultat som anger vad jag MINST fått för reslutat (pavsett examinationsform) i genomsnitt. DÅ jag genom denna uträkning fick 75,6% tänker jag att jag borde ha motsvarande en '1st', men jag kanske har räknat helt åt helskotta eller tänkt jättefel. Hmmm...

1 kommentar:

Sofia sa...

Det låter bra!