torsdag, januari 01, 2009

Nyårsafton

Pigg var man inte när man vaknade efter inte allt för många timmars sömn, men det var bara att köra på. Åkte och handlade mat till nyårssupén (vi skulle ha med oss tillbehör/sallader och det blev dels bönallad med mango och saffranscouscous med honungsrosstade grönsaker). Hemma igen fanns det mat att tillaga, väskor att packa upp och en lägenhet att fixa i. Linus kom hem tidig eftermiddag och jobbade hemifrån så vi kunde luncha tillsammans.

På kvällen for vi till Chris och Adrian hos vilka vi skulle fira tillsammans med deras flickvänner, Anna och Jamie samt Aster och Jake visade sig. På vägen till deras lägenhet lyckades jag, klumpig som jag är, snava och föll pladask framåt. Jag slog båda knäna, varav det ena blev något uppskrapat, och gjorde illa händerna lite grand då jag tog i med dem (fast ovanligt mjukt - net brutet och inte ens stukat verkar det som). Är mycket tacksam att jag: bytt kasse med Linus och just då INTE bar på drickan, dvs glasflaskor, hade ordentliga vantar på mig som skyddade händerna en hel del, och skyddade ansiktet med vantförklädda vantar eftersom jag annars hade slagit i med högra sidan i trotoaren. Strumpbyxorna var bara att kassera och jag var inte enormt rörlig (eller hjälpsam) under resten av kvällen. Men hu vad mycket värre det hade kunnat gå!

Kväälen var i övrigt enormt trevlig. Jag blev serverad whiskey och smaskade i mig guacamole medan de andra fixade före maten. Vi fick en riktigt god supé: bruschetta med tomat (inte jag) och ostgratinerade svampar, ugnsbakad lax under ett crèmefraiche- coh örttäcke med våra sallader till, en av de godaste hemlagade cheescake jag någonsin ätit med blåbärssås till. Kan man vara annat än nöjd? Vi hade knappt ätit färdigt och plcokat undan innan det nya året började nalka sig rejält. Vi tittade ut enom fönstret (de har en utsikt som heter duga) och på TV (nedräkning och de tjusogaste fyrverkerierna)och skålade in det nya året till ABBAs Happy New Year som jag upptäckt tycks ha skrivits 1979 (iaf säger de ngt om om tio års tid, 1989)vilket gör att jag tycker den är extra mycket min och ännu mer passande när man firar 2009. Sedan var jag ordentligt trött måste jag säga. Tror eventuellt att shocken av att ha ramlat gav sig tillkänna i kombination med att jag varit allmänt trött på sistone och inte sovit mycket under natten då vi anlände till London. Men vi höll ändå igon ett bra slag. Vi måste ha stannat till runt 2.30, kanske 3. Vi kom iaf hem rätt midigt på den gratis tunnelbanan och DLR:en som gick hela natten (enormt smidigt och schysst och över allt man kunde begära) trots lite haltande från min sida. I säng kom vi runt 4. Och nu har jag sovit ovanligt länge för att vara jag och det var underbart skönt.

Hoppas alla andra fick en trevlig nyårsafton. Gott Nytt År!

Inga kommentarer: