fredag, januari 02, 2009

Dumma brandlarm

Vakande runt femtiden imorse av en högt och kort pip. Förstod inte riktigt vad det var utan gick bara på toa. Märkte då jag lagt mig till rätta att pipet återkom i vissa intervaller. Gav mig på jagt efter källan. Inte var dte väl brndlarmen, de lös ju gröna. Eller? Efter ett par minuters jakt upptäckte jag att larmet i hallen pep regelbundet och att ljuset då och då blinkade rött. Fick ge mig på att försöka montera ner det. Det visade sig vara rätt meckigt eftersom larmen är kopplade till ett centralt system och den sladden satt rätt hårt. Inte den typ av uppdrag man behöver tidigt på morgonen, stående på en pall med lätt pajjat knä... Fick loss skiten och tog ut batteriet. Sådär jag. Men! Var dte inte mer pip? Efter ytterligare lite sondering kom jag fram till att även larmet i köket hade samma hyss för sig. Morr! Fick göra om proceuren med pall, vingel och skruvmejsel och trodde jag sedan skulle vara redo att få sova vidare. Men icke. Trots att batterierna tagits ut och larmen kopplats från taket lyckades de men jämna mellanrum pipa. Kunde inte trots flera försök få tyst på dem så det slutade med att de blev invirade i två tjocka filtar och undanlagda på soffan. Så kunde jag äntligen få sova. Tyvär hade jag lite svårt att komma till ro pga viss nervositet över dte faktum att vi inte hade något fungerande larm i lägenheten... Tog sovmorgon imorse.

Inga kommentarer: