söndag, augusti 26, 2007

Orust i mitt hjärta

Trött och övermätt är jag hemma i Lund igen efter en underbar Västkusthelg med Lovisa. Jag har blivit såp varmt mottagen och omhuldad att jag blivit riktigt bortskämd. Mycket utomhus, god mat och trevligt sällskap är nyckelorden som beskriver våra dagar.

Vi åkte upp till Göteborg i fredags med buss efter Lovisas arbetslunch. Det gick snabbt och smidigt till en början med. Innan vi hann fram till Lovisas stuga i Kårekile på Orust hadew vi hunnit avkjllara fem bussar och var typ 1,5 timme sena. Men dte var en trevlig och vacker resa ändå. Sen hade vi goda snacks (parmesan marinerad i balsamvinäger är GOTT) och vi pratade oss igenom hela vägen så vi led ingen större nöd. Väl framme fick vi en mycket god och lätt pastamiddag av Lovisas snälla mamma Lotta och satt ute på verandan och njöt i flera timmar.

Vädret var mer förhöst än sensommar men vi slapp regn och solen var härligt intensiv i omgångar. Det blåste också, vilket ibland var kyligt, men också rofyllande o dramatiskt. Vi promenerade lite, kaffefikade i pergolan, låg och njöt på gräset i solen, missade affärens stängning, plockade björnbär, lagade mat... Gjorde massor och ingenting - härligt! Efter en improviserad middag bestående av massor av smårätter och med ungsbakade nektariner med björnbär och smultron med hunungsyogurt hade vi drinktajm, i pergolan med en lysande fullmåne bakom träden. Det blev Mojito (aka Gräsand) och Raptor di Mora, vår egna hittepådrink i ett par timmar i kombination med samtal och mys under filt. KAn man vara annat än nöjd?

Efter en underbar frukost på verandan var vi tillräckligt peppade och varma för ett besök till stranden. Vi badade (jag lite, Lovisa simmade långt) och njöt på flotten. Jag simmade på en stor manet men fattade inte det riktigt först så reaktionen blev något försenad. Såsmåningom kom vi iväg till affären och handlade lunchmat som tillagades till friidrotts-VM. Det blev ädelostgratäng och VM-guld till Carolina Klufft. Framåt halv fyra var det dags att lämna den härliga tillvaron vid havet och vi fick skjuss in till Göteborg. Eftersom vi hade några timmar till tåget skulle gå fikade vi milkshake (jag lakrits) utomhus och åt pommes o lökringar på stationen. Nu är jag hemma och trött men mycket nöjd. Är så glad att det äntligen blev av och att det var så lyckat. Stort tack till Lovisa som delade med sig av denna oas och sin familj. Stort tack till Lotta som så generöst och omtänktsamt fick mig att känna mig hemma.

1 kommentar:

Lovisa sa...

My pleasure!