torsdag, mars 08, 2007

Fy för försäkringsförmedlare

Eftersom min hemförsäkring skall förnyas till förste april tänkte jag att det kunde vara läga att göra en prisjämföresle för att vara säker på att jag får det bästa för det bäsat priset. Ute på nätet hittade jag en kostnadsfri tjänst där man kunne skriva in sina önskemål och förmedlingen skulle höra av sig med förslag. Att man isåfall skulle teckna genom dem och de fick ngn slags provision kunde jag förlita mig med. JAg blev iaf uppringd av en tjej som verifierade vissa saker och sedan sa att Sveland var dte bästa hon kunde finna åt mig - 840kr om året. "Ska jag teckna den åt dig?" frågade hon direkt. Nja, kunde jag inte få mer information om villkoren o så? "Det går inte, men om du tecknar den får du informationen, och sen har du 14 dagars ångerrätt." Jag förklarade att jag inte kände mig helt bekväm och ville tänka på saken. Kunde jag kanske ringa upp henne nästa dag på eftermiddagen när jag var ledig från skolan? "Vill hellre at jag ringer upp?" NEJ, jag ringer upp, det är bäst så. Direktnumer, utmärkt. Då ringer jag imorgon eftermiddag. Tack och hej. Sedan gjorde jag det enda vettiga - jag kollade upp försäkringsbolaget och de allmänna villkoren på nätet, med tanken att är det bra så ringer jag och tecknar imorgon, annars säger jag tack men nej tack. Den var inte 100, och efter att jag talat med mitt nuvarande försäkringsbolag var jag ännu mindre sugen. Fortfanade tänkte jag ringa upp dagen efter som jag lovat och då förklara hur det låg till. Mamma tyckte jag kunde strunta i det, men jag hade lovat. Så klockan 11 imorse ringer det på min mobil - hmmm det Sthlmsnummret liknar det från försäkringsförmedlingen. Irriterande, men jag svarar inte - jag ringer upp som jag sagt när jag kommit hem från skolan. Så ringer det igen - denna gång med dolt nummer vilket det är när Linus ringer - så jag kände att jag ville svara för säkerhets skull. Tror ni inte det var hon! "JAg jag ser här att vi skulle kontakat dig idag." Nej förklarar jag sammanbitet jag skulle ringa er i eftermiddag. "Sa vi verkligen det." Ja, flera ggr, fick tom direktnummret. I min irritation passade jag även på att berätta att jag inte var intresserad. Möjligen på mindre trevligt sätt än jag hade tänkt göra. Jag klandrar henne inte för att hon har ett försäljningsjobb och det var jag som vände mig till dem MEN man får banne mig a och respektera folks önskemål Det kan inte varit någon tvekan när jag la på igår att jag ville ringa upp - inte bli uppringd. Att sen full ringa med dolt nummer efter det att ens första telefnsamtal inte besvarats är sneeky. Usch! Fy. Dumma.

Som tur är kommer Linus ikväll och då kommer jag genast att bli på bättre humör. en tills dess grrrrr...

Inga kommentarer: