torsdag, maj 21, 2009

Sjukvården

Jag hör dåliga saker om sjukvården här, men jag kan bara säga goda saker. Avslutade min registrering hos GP:n (General Practician, motsvarande husläkare) i tisdags med obligatorisk hälsokontroll (ja, vi behövde inte tigga och be om tid). SJuksköterskan var väldigt noggran och inte det minsta skyndsam. Vi gick igenom mediskinsk historia (till vilket reaktioner ledde till astmaundersökning som ska pågå ett slag samt två nya läkar tider innom kort), mätte blodtyck, pratade praktiska tingoch mätte samt vägde mig. Enligt måttstocken hos dem är jag 1,83... "Exactly 6 foot." vilket antingen innebär att jag vuxit (eller hur), den är fel (hon mätte två gånger efetr att jag reagerat så själva mätningen gick rätt till) eller att jag tidigare mätt fel. Hmmm. Dte var dock bra då vågen visade mer (jeans är tunga!) än den här hemma och mitt BMI (ja det kollades) var utmärkt. Och så kostade det mig inte ett öre... Svårt att inte jämföra med SVerige och tycka att det är riktit bra här. Med tanke på hur man brukar få kämpa för att få en läkartid överhuvudtaget, otåligheten när man diskuterar sina besvär och oviljan att följa upp (som jag erfarit) så känns detta alldeles utmärkt. För att runda av hälsotemat struntade jag i gymmet (blev sent) och gick till puben för att träffa Sian.

Inga kommentarer: