måndag, november 24, 2008

Så promenerar vi

Lite sovmorgon kände vi oss förtjänta av innan vi gav oss ut på staden. Enligt tips från en arbetskamrat till Linus gav vi oss till Montparnasseområdet för att promenera lite. Där fanns en hel del restauranger, men det var lite för tidigt för det. Däremot gick vi runt på kyrkogården där det ligger en hel del intressanta personer begravda bl a Simon de Bouvoir, Jean-Pauls Sartre och Serge Gainsbourg. Och Charles Baudelaire, den franske poet var ena dikt jag delvi kan! Reciterade min favoritstrof lite för mig själv medan jag spanade efter graven. Hittade den inte förän det var dags att gå genom att se på en karta och upptäcka att vi gått förbi den i början av promenaden. Typiskt. Jaja.

Efetrsom vädret var överaskande fint (det skulle ha regnat, men det gjorde inte det utan vi såg tom lite sol och blå himmel) beslöt vi oss för att ta en promenad tvärs över staden. Med början i Trocadero och det obligatoriska Eiffeltornfotot, genom Champ de Mars, mot floden och Hôpital des Invalides (där vi hittade en mkt fin lunchrestaurang men vi var inte hungriga än tyvär), vidare österut med stopp i Rodinmuséets park (alldeles lagom, utomhus och till kostnaden av €1), lätt desperat lunchsstopp vid Assemblé National (jag tror min nya turistgrej är att pricka in alla lagstiftande församlingar i länder jag besöker) efter det att lunchserveringen avslutats så det blev en croque madame var, längst med floden (i blåsten) till Ile de la Cité via Pont Neuf, över Ile de la Cité och Ile St Louis till högra kajen mot Quai Rappé och upp till Bastille. Vi det här laget var vi rätt trötta och kalla och emst sugna på fika- Som tur var hittade vi ett ställe på Rue St Antoine där vi satt på trotoiren (under tak och i strålningen från inframvärme) och njöt av portvin och varm mjölk samt kaka. När detta var gjort ville vi mest tillbaks till hotellet och så blev det.

Efter att ha vilat upp oss lite var det dags att bege oss ut igen. Vi hade valt att boka bord på en restaurang nära Courcelles där jag varit en gång med bl a ANders och Boel och dit föräldrarna går varje gång de är i Paris. Det var mycket lyckat. Egentigen inte fantastiskt spännande mat, men god och oerhört vällagad. Desutom var det trevlig atmosfär och väldigt lungt där vi satt och åt trerätters över 2,5 timmar (för att inte tala om prisvärt!). För min del blev det ankterrin, doré på en bädd av sutkål och en päronflan med hallonsås (mums!). En lyckad dag och kväll.

Inga kommentarer: