onsdag, maj 21, 2008

The Nature of Making Law

- a comparative study of the implementation of EC directives in the United Kingdom and Sweden.

Det är arbetstiteln på min uppsats. Själva titeln är en ren desperation, menunderruriken är någorlunda korrekt. Det jag skall göra är alltså att studera implementationen av EG-direktiv i England och Sverige (både hur man stiftat lag och hur man tillämpar den) och försöka se om skillnaderna som uppstår mellan de två systemen kan förklaras och förstås av den struturella skillanden i respektive rättsystem. Spännande tycker jag. Detta innebär att jag kommer att få läsa massor av material som producerats av regering och riksdag i båda länderna, liksom rättsfall, som alla handlar om vissa utvalada direktiv. Vilka dess är är nästa steg i arbetet. Så nu vet ni vad det är jag sysslar med. Då får det räcka.

Inga kommentarer: