måndag, december 21, 2009

Ålder

Det är lite lustigt det där med ålder och hur gammal man ser ut. Från barnsben har jag blivit tagen för att vara äldre än jag var, mest för att jag var lång. Hade t ex inget problem med att få åka Loopen på Liseberg som 5-åring trots att jag saknade några år (de hade åldersgränser, inte längdgränser på den tiden). Första gången jag blev ifrågasatt pga ålder var när jag som 12-åring skulle åka buss själv i Stockholm (hem till mormor) och chauffören inte riktigt ville gå med på att jag fick åka på barnbiljett. Trots att jag hade sex år till godo var han väldigt otrevlig och krävde mig på födelsedatum som han ed nöd och näppe accepterade. Med ökande ålder, ökade problemet och jag skaffade tidigt legitimation för att kunna bevisa att jag var så ung som jag påstod. När jag gick i nian tog några medpassagerare på Rysslandssfärjan mig för att gå på universitetet

Sedan kom en dag, vad som verkar varit snart efter det att jag fyllde 18, då det vände. Jag fortsatte att bli leggad, men nu var de tveksamma om jag var gammal nog. Det har inte varit ett stort bekymmer egentligen. I Luxembourg brydde de sig inte mycket om ålder, i Sverige har jag alltid visat leg automatiskt på systemet (lika bra) och jag har oftare varit på 'hemmafester' eller 'föreningsfester' än ute på lokal, och lokalen har varit nationer där man ändå måste visa leg för att visa att man är student. En busschafför i Lund undrarde om jag ville ha ungdomsbiljett (19år) när jag var 26-27, men annars tycks min ålder inte varit på tapeten. Så jag var lite oförberedd på den senaste utvecklingen. Som jag nämnde blev jag leggad på puben i veckan. En ung kille i baren tycket det fanns en chans att jag var för ung (det är 18-årsgräns på puben, men tydligen har de samma princip som på systembolaget fast med 21-årsgräns; ser man ut att kunna vara i den åldern så ska man leggas). Detta visade sig idag inte vara en engångsföretelse. Var idag i matvarubutiken och köpte whiskey. Inte billig, suparwhiskkey, utan finsmakarwhiskey. Och damen i kassan krävde mig på legitimation och sa att jag alltid borde bär med mig den för jag såg så ung ut. Sedan undrade hon hur gammal jag var (hon kollade inte legget ordentligt, utan sa att det faktum att jag visade det var bevis nog) och blev mycket överraskad när jag sa 30.

Måste säga att jag inte klagar dte minsta. Tycker detta är en utmärkt grej. Har inga behov att se äldre ut än vad jag är. Hepp!

Inga kommentarer: