tisdag, april 07, 2009

Praktik!

Livet har varit rätt intensivt på sistone, inte minst på "jobbfronten". Var som sagt på praktikintervju förra onsdagen. Fick platsen och kände mig tvungen att bestämma mig innan helgen (bl a utifrån råd av min handledare på BIICL). Jag svarade ja då det verkade bra, passade in i mitt "schema" och jag tydligen ska få arbeta för en av de främsta i fältet: Parliamentary Research. Hade blivit inbjuden till intervju på Hansard Society som jag suktat efter ett längre slag på måndagen och hade en del ångest över hur jag skulle hantera situationen. Tror ändå dte blev bra tillslut. Då vi kommit till slutet av intervjun, där jag fick lov att ställa frågor, undrarde jag om möjligheten att kombinera, att kunna göra den ena efter den andra om det var så att de var intresserade av mig, då jag redan fått ett erbjudande. På en direkt fråga om jag tackat ja svarade jag genast och ärligt. Vi får se hur det blir nu, i vilket fall har jag egentigen inget förlorat. Jag har en bra praktikplats och kan stå för hur jag agerat. Dessutom är denna värld alldeles för liten för rävspel - alla känner varandra. I övrigt kändes intervjun bra. Det var skönt att sitta där coch kunan besvara en mängd frågor jag tidigare egentigen inte reflekterat över på ett bra och kunnigt sätt, samt att jag känner mig HELT bekväm att göra detta på engelska. Jag inser att ag nog faktiskt KAN saker (heja mig!), som inte alla kan. Plus att jag förhoppningsvis kommer kunna grnda en slags expertis under mitt liv här som kan vara användbar senare också t ex i Sverige. Jag känner förtröstan.

Vad är det då jag ska göra? Från och med 16 april t o m slutet av juni kommer jag att vara forskningsassisten åt en forskare inom Parliamentary Research, som tydligen just nu tittar på lagstiftningsprocessen(!) på the Constitution Unit vid UCL. Kommer 4-5 dagar i veckan att vara stationerad vid Tavistock Square i Bloomsbury och det känns jättebra. Blir nog mycket lättare att övertala presumptiva arbetsgivare om mina kvalifikationer efter detta och jag tror dte blir intressant.

Tavistock Square
Man kan se byggnaden där jag ska hålla till i bakgrunden.
Det är det brun/vita längst upp till vänster.

4 kommentarer:

Lovisa sa...

Så himla kul och välförtjänt! Och utifrån mina akademiska erfarenheter vinner man alltid på att vara ärlig, om inte annat känns det bäst för en själv att slippa oroa sig för vad folk vet/inte vet eller tänker. Heja dig, kram!

Kristina sa...

Tack! Jag är supernöjd. Jag brukar också fördra ärlighet, men tenderar att vara överärlig oc förlora på det. Försöker hitta en balans. Lyckades tydligen också då jag just fått erbjudande om den andra praktiken också med start i juli om jag vill, och jag behöver inte meddela dem förrän i mitten av juni! Känner mig rock n roll. KRAM (Hur ser dina kvällar/dagar ut just nu? Vi kanske ska försöka boka in Skypedejt?)

Kristina sa...

Tack! Jag är supernöjd. Jag brukar också fördra ärlighet, men tenderar att vara överärlig oc förlora på det. Försöker hitta en balans. Lyckades tydligen också då jag just fått erbjudande om den andra praktiken också med start i juli om jag vill, och jag behöver inte meddela dem förrän i mitten av juni! Känner mig rock n roll. KRAM (Hur ser dina kvällar/dagar ut just nu? Vi kanske ska försöka boka in Skypedejt?)

Lovisa sa...

Jag har Kristinaabstinens, ska vi försöka få till en dejt ikväll?